Zodra je hebt besloten dat fietscross jouw sport is, komt het moment dat je een goed passende fiets koopt en een goede uitrusting. Hier vind je je informatie voor je zoektocht naar je eerste crossfiets. 

UITRUSTING
Veiligheid staat bij de fietscross sport voorop; vandaar dat er streng gelet wordt op de uitrusting van zowel de rijders als zijn/haar fiets. Wij houden ons aan de verplichte regels van de NFF en de KNWU voor de beschermende kleding van een rijder en zijn/haar fiets. 

  • Een helm is hoofdzaak. En wel een goed gekeurde helm met vaste kinbescherming, de zogenaamde full-face helm. 
  • Een stevige, lange broek, liefst een fietscrossbroek. Maar het is geen probleem om eerst een aantal keren in een spijkerbroek te fietsen. Bij voorkeur geen trainingsbroek. 
  • Een stevig shirt met lange mouwen (ook al is het nog zo warm). 
  • Stevige en volledig gesloten handschoenen. 
  • Extra veiligheid kun je creëeren met een body-protector, elleboog-, knie- en/of scheenbescherming of een neckbrace. Maar dit alles is niet verplicht. 

Ten eerste jouw crossfiets. Jouw fiets moet de volgende onderdelen hebben: 

  • 20 inch wielen (standaard crossfiets) of een 24 inch wielen (cruiser). Cruiser is niet geschikt voor een jonge of beginnende rijder. 
  • Een handrem op het achterwiel. 
  • Bescherming om de bovenbuis, stuur en balhoofd zijn niet verplicht, maar geven jou wel extra veiligheid. 

De volgende onderdelen mogen absoluut niet op jouw crossfiets zitten: 

  • Uitstekende en scherpe onderdelen. 
  • Kettingkast, bel, standaard, spatborden, reflectoren, verlichting of andere voor fietscross overbodige onderdelen.

De helm 
Voor jouw eigen veiligheid is het van belang om een juiste, passende helm te kopen. Als je een te grote helm koopt dan dreigt het gevaar dat de helm van jouw hoofd afgaat als je valt en dat een klap harder aankomt dan bij een goed passende helm. 

Hoe kun je dan de juiste helmmaat bepalen? 
Heel simpel: Je legt een meetlint rondom jouw hoofd (ongeveer 1,5 – 2 cm boven de wenkbrauwen) en meet de grootte van de omtrek op die plek en zo bepaal je jouw hoofdomtrek in centimeters. 

De fiets 
Bij het kopen van een crossfiets is het nodig om te zorgen dat je een fiets koopt die zo goed mogelijk bij jouw lichaam past. Dat wil zeggen dat de fiets (net als bij schoenen) niet te klein, maar ook zeker niet te groot mag zijn. De fiets moet aangepast zijn voor jouw lichaamslengte en kracht. Het is niet verstandig om een crossfiets “op de groei” te kopen. 

Hoe bepaal je dan jouw framemaat? 
Als je zoekt op internet vind je veel informatie. Bijna teveel om een goed beeld te krijgen als je niet precies weet hoe alles werkt. Om het gemakkelijker te maken hebben we hier de belangrijkste informatie voor jou samengevat. 

Er zijn verschillende maten frames. Het is nooit de lengte van één van de buizen die de grootte van het frame bepaald, maar de verhouding ervan (De “ridersarea”, om het even moeilijk te maken). 

Voor een beginnende rijder is dit minder belangrijk. De verschillende fietsmerken geven de grootte van het frame vaak aan met de bovenbuislengte (TT = TopTube).

Hieronder is schematisch aangegeven welke fiets past bij jouw lichaamslengte: 

In deze tabel zie je overlap in lichaamslengte tussen de verschillende frames. Dit komt doordat deze tabel een richtlijn is en is samengesteld uit informatie van verschillende merken crossfietsen. Elk fietsmerk heeft zijn karakteristieke eigenschappen, maar dat is vooral later, wanneer je al een geoefende fietser bent, van belang. 

Voorbeeld: Ben jij ongeveer 1,45 meter groot dan zou volgens de tabellen een ‘expert’ moeten hebben. 

Maar ben je 1,45 meter groot en heb je nu nog een ‘junior’ dan zou je nog even vooruit kunnen door bijvoorbeeld een kleine aanpassing, zoals een ander stuur erop te zetten of stuurblok. Hierdoor krijg je tijdelijk wat meer ruimte op jouw fiets. 

De in deze informatie gebruikte tabellen is een richtlijn om een verantwoorde keuze te maken. Kom je nu tot de conclusie dat jouw fiets eigenlijk te klein zou moeten zijn, geen paniek, lekker doorfietsen! 

Een fiets moet niet te zwaar zijn. De goedkope crossfietsen zijn meestal zwaar en niet geschikt om wedstrijden mee te rijden. 

In het algemeen neemt met de grootte van de fiets het gewicht progressief toe, omdat de constructie steviger, dus zwaarder, wordt uitgevoerd. Zo is een fiets voor de gemiddelde rijder van 16 jaar wel 2 keer zo zwaar (12+ kg) als de fiets voor een gemiddelde rijder van 6 jaar (6 kg), ook al is de wielmaat nog steeds hetzelfde (20 inch). Ook hierom is het belangrijk om de juiste fiets te kiezen. 

 

Aanschaf fiets
Markplaats is altijd een geschikt medium en platform om te zoeken. Zoek wel op de juiste termen, omdat er veel fietsen beschikbaar zijn die uiteindelijk niet geschikt zijn als een BMX.

De gebruikelijke merken voor een geschikte BMX zijn tegenwoordig:

  • Meybo
  • Redline
  • Minder bekende en voorkomende, maar in vaak geschikte fietsen: Haro, GT, Thrill, Chase, Supercross, StayStrong, Pure

Naast marktplaatsVia facebook zijn een aantal pagina’s of groepen waarbij veel tweedehands spullen worden aangeboden, zoals fietsen, helmen en kleding. Hieronder een aantal links naar respectievelijk BMXmarktplaats, 2de hands BMX en 2nd Life BMX Stuff:

     

Heb je verder hulp nodig of wat meer informatie vraag dan jouw trainer. Ook mag je misschien wel even een rondje fietsen op een soortgelijke fiets om beter te kunnen zien of het de juiste grootte is!